NGAN HANG
Sẽ tái cơ cấu hội đồng quản trị các ngân hàng thương mại
Dự kiến trong năm nay Chính phủ sẽ ban hành một nghị định quan trọng, theo đó, hội đồng quản trị của các ngân hàng thương mại sẽ phải cơ cấu lại để hợp với chuẩn quốc tế.
Nội dung của nghị định này (về tổ chức và hoạt động của ngân hàng thương mại) đang được giao cho Ngân hàng Nhà nước xây dựng và tổ chức lấy ý kiến đóng góp.
Ngân hàng Nhà nước đã xây dựng dự thảo lần hai, trong đó một số quy định về tổ chức và hoạt động của ngân hàng thương mại sẽ có những điều chỉnh, bổ sung so với quy định hiện hành, đặc biệt là về cơ cấu hội đồng quản trị.
Ông Kiều Hữu Dũng, Vụ trưởng Vụ Các ngân hàng (Ngân hàng Nhà nước), thành viên của Ban soạn thảo, cho biết những điểm mới trên được tiếp thu từ các nguyên tắc quản trị ngân hàng lành mạnh của Ủy ban Basel, các nguyên tắc về quản trị ngân hàng của OECD (Tổ chức Hợp tác và Phát triển kinh tế) và các nguyên tắc cơ bản của Ủy ban Basel. *
Cụ thể, trên cơ sở áp dụng nguyên tắc cơ bản của Ủy ban Basel, dự thảo nghị định đưa ra yêu cầu trong hội đồng quản trị của các ngân hàng thương mại sẽ phải có tối thiểu 1/2 tổng số thành viên là thành viên không điều hành, trong đó ít nhất 2 người là thành viên độc lập (hội đồng quản trị phải có ít nhất là 3 thành viên và nhiều nhất là 11 thành viên).
Điểm mấu chốt nằm trong quy định trên. Đó là lần đầu tiên khái niệm “thành viên không điều hành” và “thành viên độc lập” được đưa vào trong cơ cấu hội đồng quản trị. Điểm mới này sẽ buộc các ngân hàng phải xem xét lại để điều chỉnh nhân sự cho phù hợp.
Thành viên không điều hành được hiểu là thành viên không đồng thời nắm giữ bất kỳ một chức danh nào khác tại ngân hàng với nhiệm vụ quyền hạn nằm ngoài phạm vi nhiệm vụ, quyền hạn của hội đồng quản trị.
Thành viên độc lập là thành viên có khả năng đưa ra các đánh giá khách quan, trung thực sau khi xem xét tất cả các thông tin và các quan điểm có liên quan mà không chịu ảnh hưởng của bất kỳ thế lực nào.
Vì tính chất quan trọng của vị trí các thành viên bổ sung này, đặc biệt là thành viên độc lập, dự thảo nghị định đưa ra một số quy định khá chặt chẽ trong việc bầu chọn các ứng viên.
Cụ thể, các đối tượng được ngân hàng tuyển dụng vào thời điểm hiện tại hoặc bất cứ thời gian nào trong vòng 3 nằm liên trước đó sẽ không được đảm nhận vị trí thành viên độc lập trong hội đồng quản trị. Vị trí này cũng loại trừ đối tượng đang được hưởng bất kỳ khoản lương, phụ cấp nào của ngân hàng ngoài những khoản được hưởng theo tiêu chuẩn thành viên hội đồng quản trị.
Thành viên độc lập cũng không được có bất kỳ người thân nào (bố, mẹ, anh, em ruột…) làm việc tại ngân hàng, kể cả tại các công ty con trực thuộc; không có người liên quan đang là quản lý ngân hàng hoặc các công ty con trực thuộc.
Trường hợp đối tượng đó là trực tiếp hoặc đại diện sở hữu từ 1% vốn cổ phần có quyền biểu quyết của ngân hàng trở lên cũng bị loại trừ…
Theo ông Dũng, việc bổ sung này cùng với những điều kiện đi kèm là nhằm mục đích minh bạch và lành mạnh hóa trong hoạt động quản trị ngân hàng, tránh những trường hợp lợi dụng chức vụ, quyền hạn để vụ lợi, không vì lợi ích của cộng đồng và ngân hàng.
Bản giải trình của Ban soạn thảo dự thảo nghị định cũng nêu rõ mục đích của việc bổ sung trên nhằm “tăng tính trách nhiệm trong quá trình ra quyết định; giảm khả năng xung đột lợi ích giữa việc ra quyết định và việc điều hành công việc hàng ngày của ngân hàng và đặc biệt là để tạo sự kiểm tra và cân bằng quyền lực, đảm bảo ngân hàng hoạt động lành mạnh, đảm bảo các quyết định của hội đồng quản trị là khách quan, vì lợi ích tốt nhất của ngân hàng”.
Ông Dũng khẳng định thêm: “Việc bổ sung những thành viên nói trên cũng như những quy định đi kèm là một đổi mới, một điểm nổi bật. Điều đó sẽ giúp hội đồng quản trị hoạt động một cách chuyên nghiệp hơn và phù với thông lệ quốc tế”.
* Ủy ban Basel về giám sát nghiệp vụ ngân hàng là một ủy ban bao gồm các chuyên gia giám sát hoạt động ngân hàng được thành lập bởi một số thống đốc ngân hàng trung ương vào năm 1975. Ủy ban này bao gồm đại diện cao cấp của các cơ quan giám sát nghiệp vụ ngân hàng tại 10 quốc gia trên thế giới, bao gồm Mỹ, Nhật Bản, Anh, Pháp, Đức, Italia, Hà Lan, Canada, Thụy Điển và Bỉ.
http://www.gla.ac.uk/departments/economics/CDS/programmes/finance_and_economic%20development.html
ReplyDeletekha nhieu tai lieu
MSc in Finance and Economic Development
ReplyDeleteThe course of study leading to the degree of MSc in Finance and Economic Development is designed for:
those intending to pursue careers in teaching and/or research in the general field of economic development or the specialist areas offered as optional subjects;
government officials wishing to expand their knowledge of various aspects of economic development;
those working in this subject area in international agencies or in other organisations concerned with economic development.
The Diploma in Finance and Economic development places less emphasis on research training than does the MSc programme, but will, nonetheless, provide a thorough grounding in the policy issues and techniques of analysis in this area, and will be appropriate for a range of career options in finance and development.
A note on entry requirements and target students
The MSc Finance and Economic Development is for students who hold an Economics degree or have a good background in Economics. Those who do not have such a background but intend to pursue further studies in the area of Development are advised to apply for admission to the MSc Development Studies, or the MSc Management (Development Policy), depending on their interests.
Programme structure
Students take five core modules and select one additional option from the list below. MSc candidates also write a 12,000-15,000-word Dissertation. Students are required to attend the course - Research Methods and Dissertation Training - in preparation for writing the dissertation.
Core courses
Growth and Development
Money, Finance and Growth
Development Policy
Financial Institutions and Markets in Developing Countries
IMF, World Bank and Economic Growth
Optional modules
Select one module from the list below ensuring that timetables for options from other departments do not conflict with the arrangements for core courses. Availability of options may change in the case of insufficient student numbers.
Centre for Development Studies options
Basic Econometrics
Environmental Economics
International Macro Economics and Policy
International Trade
Project Planning, Appraisal and Implementation
Quantitative Methods for Planning - Forecasting
Advanced Econometrics
Economic Appraisal of Development Projects
Economics of Finance
Globalisation, Trade and Economic Development
International Finance and Money
Poverty: Concept, Analysis and Policies
Quantitative Methods for Planning - Optimal Decision Making
Department of Economic and Social History options
Banking History
Big Business and Innovation
China in the International Economy
Economic Growth in the Twentieth Century
Economic History of East Asia and Japan since 1945
Modern Business in Historical and Comparative Perspective
Department of Politics options
Democratisation in Central and Eastern Europe
International Cooperation
International Security and Global Politics
Transnational Politics
Students may choose other relevant postgraduate options subject to approval.
http://www.petalia.org/Englishpage.htm
ReplyDeleteRising Mortgage Delinquencies Could Especially Hurt Low-Income Families
ReplyDeleteWASHINGTON (AP) -- Mortgage delinquency and foreclosure rates are on the rise, and the impact could be greatest on low-income families that took out higher-interest loans for risky borrowers, some experts said Monday.
"Expanding opportunities for more people to buy a home is a good thing. But we do not want Americans to become overextended and see their dream end in foreclosure," Paulson said at a conference on the housing market organized by the Office of Thrift Supervision, a Treasury Department agency.
Some experts are concerned that the increase in mortgage foreclosure rates could affect the banking system's financial health.
There have started to be "early signs of credit distress" in financial institutions' holdings of so-called "subprime" mortgages, especially in California, Richard Brown, chief economist for the Federal Deposit Insurance Corp., said at the conference.
In the sizzling housing boom that waned in the latter half of last year, many people took out subprime mortgages -- higher-interest loans for people with blemished credit records who are considered higher risks -- with adjustable interest rates.
When interest rates rise, as happened last spring, it can raise monthly payments for people with adjustable-rate mortgages, potentially creating a strain if they stretched to buy a home and don't have a financial cushion in their savings.
William Longbrake, a senior policy adviser to the Financial Services Roundtable, an industry group, said he is among a minority of experts "who believe the worst is still ahead in the housing market" for home prices to continue to fall.
"There is worse to come. ... The bottom is probably still many months ahead," Longbrake said. He noted that the rise in delinquencies and foreclosures in subprime mortgages particularly affects low-income families.
Mortgage defaults could snowball in the coming months, a situation that bears close watching, he said.
The Mortgage Bankers Association reported in September that mortgage foreclosures climbed in the second quarter as higher interest rates and energy prices made monthly payments harder for some homeowners.
The percentage of mortgages that went into the first stages of the foreclosure process in the April-to-June quarter rose to 0.43 percent, up from 0.41 percent in the first quarter and the highest level in just over a year. Foreclosure rates were highest for subprime borrowers.
Also in September, the federal banking regulators directed financial institutions to properly explain the risks posed to borrowers from interest-only and other nontraditional mortgages. Such mortgages have exploded in popularity in recent years and raised concern that there could be a sizable number of defaults if borrowers cannot meet rising mortgage payments.
The regulators also said banks must make sure the loans they made were "consistent with prudent lending practices, including consideration of a borrower's repayment capacity."
Paulson said Monday the Treasury Department wants to "make sure that we have the right guidance in place to help people access home financing without taking unnecessary risks."
Office of Thrift Supervision: http://www.ots.treas.gov